اجاره خودرو های ایرانی و خارجی

مشتری ها به دلایل مختلفی اقدام به اجاره یا کرایه خودرو می کنند.

اجاره خودرو های ایرانی و خارجی

مشتری ها به دلایل مختلفی اقدام به اجاره یا کرایه خودرو می کنند.

تنها تفاوتی که بین اجاره خودرو و اجاره ماشین از آژانس ها وجود دارد در چگونگی در اختیار داشتن ماشین اجاره شده است. معمولا آژانس ها، خودرو را با راننده در اختیار درخواست کننده می گذارند اما شرکت های اجاره خودرو هم با راننده و هم بدون راننده اقدام به اجاره خودرو می کنند.

  • ۰
  • ۰

تاریخچه اجاره خودرو

اولین بار کرایه خودرو در کشور امریکا انجام شد. در سال ۱۹۱۶ جوساندرس خودروی فورد خود را به تاجری اجاره داد و ده سنت بابت اجاره دریافت کرد. به سرعت از این ایده، کسب و کاری به راه انداخت و کرایه خودرو را به صورت حرفه برای خود درآورد. وی ۲۱ شعبه در آمریکا تحت عنوان شرکت کرایه ماشین به راه انداخت و با کرایه خودروهای لوکس زمان خود، صنعت نوین کرایه خودرو را به دنیا معرفی کرد.اولین بار کرایه خودرو در کشور امریکا انجام شد. در سال ۱۹۱۶ جوساندرس خودروی فورد خود را به تاجری اجاره داد و ده سنت بابت اجاره دریافت کرد. به سرعت از این ایده، کسب و کاری به راه انداخت و اجاره خودرو را به صورت حرفه برای خود درآورد. وی ۲۱ شعبه در آمریکا تحت عنوان شرکت کرایه ماشین به راه انداخت و با کرایه خودروهای لوکس زمان خود، صنعت نوین کرایه خودرو را به دنیا معرفی کرد.


با پایان جنگ جهانی دوم تقاضا برای اتومبیل و خودروهای آن روز، افزایش می یافت و صنعت کرایه خودرو رونق فراوان یافت. امروزه این صنعت رشد و پیشرفت چشمگیری کرده و تحت عناوین «کرایه خودرو»، «اجاره خودرو» «کرایه ماشین» «اجاره ماشین» «کرایه اتومبیل» «اجاره اتومبیل» «رنت ماشین» «رنت اتومبیل» (Rental car)(Rent of car) شناخته می شود. جالب اینجاست که اکنون در بسیاری از شرکتها میتوان خودرو را از یک شهر کرایه کرد و در شهر دیگر آن را پس از انقضای مدت اجاره، تحویل مالک داد.

 

مدارک
اجاره خودرو ویژه یا کرایه خودرو در مدت زمان معین شده ای انجام می شود و شما باید برای هماهنگی چند روز  قبل از اجاره خودرو درخواست مورد نظرتان را بدهید تا در زمان موردنظر شما خودرو برای استفاده شما آماده باشد. شرکت اجاره خودروی ما در هر لحظه ای از سال آماده ارائه خدمات به شماست. قراردادهای کرایه خودرو به صورت روزانه، هفتگی و حتی ماهیانه و سالانه بسته می شود و اجاره خودرو در زمان های طولانی دارای تخفیف های ویژه ای است. برای اینکه چه مدارکی لازم است بخوانید!

 

اجاره خودرو از دیدگاه حقوقی
 

اجاره از نظر حقوقی یک نوع قرارداد محسوب می شود که اثر آن انتقال مالکیت منافع به طور موقت است.

کرایه یا همان اجاره در مورد هر مالی که ماندنی باشد و با استفاده از آن تمام نشود امکان پذیر است. به عنوان مثال خودرو مالی است که با استفاده از آن، مال باقی می ماند و از بین نمی رود بنابراین کرایه کردن ماشین و اجاره دادن خودرو از لحاظ قانونی امکان پذیر است. نکته قابل تامل اینکه هنگامی خودرو در دست مستاجر به صورت کرایه است، نامبرده مکلف به رعایت رفتار متعارف با ماشین است و هرگونه رفتار غیر متعارف به منزله تقصیر و تعدی و تفریط محسوب شده و در صورت بروز خسارت، مسئول جبران آن می باشد. اما اگر مستاجر در زمان اجاره ماشین، با خودرو رفتار متعارف داشت ولی به هر دلیل به خودرو خسارت وارد شد، در قبال خسارت وارده مسئولیتی نداشته و مالک (موجر) مسئولیت دارد. در واقع خودرو دست مستاجر بصورت امانی می باشد و باید مستاجر نسبت به خودرو امانی است مگر اینکه مستاجر تقصیر در حفظ و نگهداری آن کند که ید وی ضمانی می شود و از زمان تقصیر به بعد مسئول هرگونه اتفاق در خصوص خودرو است.

کرایه خودرو از دیدگاه مردم
 

اجاره خودرو در دیدگاه عموم دارای مشکلاتی است که در واقع اغلب این ها بیشتر از ندانستن شرایط کرایه خودرو حاصل می شود تا واقعیت سخت بودن اجاره ماشین. نگرانی های مردم عبارت اند از: شرایط اجاره خودرو از بابت ضامن و .. احتمال تصادف و یا ایجاد خسارت ماشین کرایه ای، هزینه های بالای کرایه ماشین و از این قبیل تفکرات که موجبات این که مردم از فکر اجاره خودرو بیرون بیایند را فراهم می سازد.

در واقع این موارد وجود دارند و هم اینکه خیلی از این موارد دارای مسئولیت سنگین می باشد که شاید از عهده ی هرکسی برنیاید که به راحتی ماشین لوکس را کرایه کند چه از بابت اجاره ماشین عروس چه از بابت اجاره خودرو برای مسافرت و … . البته باید توجه داشت که کرایه برخی از ماشین ها به نسبت پایین تر بوده و هم اینکه هر چقدر تعداد روز بیشتری اتومبیل را کرایه کنند قیمت آن هم دارای تخفیف بیشتری می شود که این خود نیز می تواند امتیاز مثبتی قلمداد شود. پس همانطور که اشاره شد اجاره خودرو دارای مزیت هایی می باشد که مردم را راغب به کرایه ماشین می کند ولی نمیتوان کتمان کرد که در کنار این مزایا، نگرانی هایی نیز وجود دارد که شخص اجاره کننده ماشین را مردد می کند که با توجه به نیاز و تحقیقات راجب این فن می توان تصمیم درست را اتخاذ کرد.
  • ۹۷/۰۲/۳۰
  • soheila ghanbarian

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی